Vrijwilligers werk in Ghana!

Kleren uitdelen en cape coast

Heeee jullie daar!

In de afgelopen tijd zijn er 2 nieuwe vrijwilligers bij gekomen. Allebei komen ze uit Nederland (Demi en Ilse). Sarah is naar het Noorden vertrokken, dus we zijn nu met 4 Nederlanders hier! Voor de vrije tijd super gezellig, voor het Engels een stuk minder, nu we tijdens de maaltijden lekker Nederlands praten.

Vorige week heb ik samen met Hettie de kleren die ik had meegenomen uitgedeeld. Eerst de kleding verdelen in een stapel meisjes klein, meisjes groot, jongens klein, jongens groot. Vervolgens kregen alle meisjes hun kledingstuk en gingen ze het passen. Als er nog wat over was was het van: wie wil dit en dan staken degene die dat kledingstuk wouden hun vinger op. Voor de jongens waren er niet genoeg kleren, maar Hettie ging zorgen dat iedereen een nieuw kledingstuk kreeg, want de jongens die niks hadden waren flink teleurgesteld. Ik hoop dat jullie wat kledingsstukken herkennen op de foto's! Voor mij is het grappig om tijdens het wassen te denken hee dit shirt is van Jana geweest of van iemand anders. Veel kleren moeten de kinderen alleen nog even bewaren voor de kerk. Want de kinderen gaan een keer in de maand naar de kerk. Dan zien ze er tip top uit. Dit hebben we vorig weekend ook voor het eerst meegemaakt. Alle kinderen van Mums care zagen er beeldig uit! Echt waar, de jongens in pak de meisjes in een jurk/rok. Soms wat te groot, maar ach het was zo schattig. Ook hebben we net voor Sarah's vertrek nog een kip gekocht, zodat ze kuikens krijgen hier. Deze kip kregen we zo in onze handen en Sarah heeft hem super dapper (ik durfde dat niet) aan de poten naar huis gedragen. We kopen vaker spullen voor hier. Kleine dingen als luiers, creme of borstels. De kindjes bedanken je altijd super lief met; thank you, God bless you.

Het lesgeven gaat ook goed. Lekker met baby Joshua (op mijn rug! (Zie foto)) voor de klas staan en liedjes zingen is best leuk! Alleen zodra Alice weggaat ontploffen de kinderen en rennen ze hysterisch door elkaar en springen ze om mij heen. Ze weten heel goed dat wij (witte) niet slaan, dus ze luisteren dan ook bijna niet. Alice was afgelopen woensdag ziek maar wel op school. Ik heb de hele dag lesgeven, terwijl zij met haar hoofd op de tafel lag te slapen. Op het einde van de les slapen trouwens wel meer kinderen. Het is ook wel heel warm in het lokaal en daar wordt je best lui van. Het tempo ligt dan ook erg laag. Nog lager als ik dacht. Nu na 3 weken zijn we 8 bladzijdes verder in het rekenwerkboek.

Afgelopen weekend zijn we met zn 4e naar cape coast gegaan. Een zeer geslaagd weekend met leuke feesten op het strand en in de club en met lekker eten. Leuk om het Ghanese dans leven mee te maken, want dansen kunnen ze allemaal. We hebben elmina castle (gebouwd door de Nederlanders) en cape coast castle bezocht. Het zag er echt schitterend uit, maar de verhalen over de slaven die er hebben geleefd waren echt verschrikkelijk. Ze leefden met 200 slaven in 1 kamer, zonder licht, wc, bed of raam. Meer dan de helft stierf er.

Ons hotel lag aan de zee en 's ochtends zijn we zo van ons bed de zee ingerold en daarna hebben we Kakum national park bezocht. Dit was weer een jungle met van die hangbruggen, dit keer groter als Bunso. En hebben we nog een monkey forest bezocht wat wordt gerund door een Nederlandse man. We mochten zelfs de aapjes aaien! Op zondag hebben we 'smiddags nog even lekker op het strand gezeten toen er opeens een groep kinderen om geld kwam vragen. we hadden toevallig net koekjes gekocht dus hebben deze met hun gedeeld en daarna heb ik ze allemaal een ballon gegeven. Wat waren ze daar blij mee! Na een heerlijke pizza zijn we weer naar huis gegaan. Afvallen zit er hier trouwens sws niet in. Ik krijg super veel en goed eten. We ontbijten met brood en beleg (jam, smeerkaas of chocopasta) als we geluk hebben zelfs bruin brood. Ons middageten en avondeten is altijd warm. We krijgen rijst, yam (zoete aardappel), gebakken banaan, spagetti of noedels. Dit alles vaak met een rode saus met vrij weinig groenten. Als toetje krijgen we altijd of annanas of een sinaasappel. Heel prima dus!

Morgen gaan we het weeshuis van Tina bezoeken en volgend weekend gaan we alle kinderen als verrassing meenemen naar het strand!

Hier gaan we richting de zomer, wordt het al kouder in Nederland? Ik ben weer benieuwd naar jullie reacties :)

Tot het volgende berichtje maar weer!!

X

Reacties

Reacties

mama

Hee Eva,
Leuk weer iets van je te lezen! Fijn dat de kleding goed van pas komt. Hopelijk komen de dozen binnenkort aan en kan je de jongens daarvan nog wat geven!
Een leuk groepje zijn jullie, zo te zien op de foto's. (ik mis de foto van baby Joshua op jouw rug...:))
Hier in Nederland is het idd al wat kouder, vandaag heeft het heel de dag geregend. Dus wat dat betreft mis je niks. Geniet maar van het lekkere weer en van alles wat je meemaakt.
groetjes xx, mama

Floor

Wat leuk om weer een verhaaltje te mogen lezen! Ik herken nog wel een paar kleren van het uitzoeken. Wat fijn dat je ze er nu al zo goed mee kan helpen, en dan komen er ook nog dozen aan! En weer een heerlijk weekend achter de rug zie ik. Geniet maar van het zonnetje, ik heb vandaag voor het eerst toch m'n handschoenen aangedaan terwijl jij al een lekker kleurtje hebt.
Geniet er vooral van dat alles rustig gaat en slapen altijd kan. Dat is hier straks weer wennen ;)
Liefs xxx

Annette (moeder Ilse)

Dank voor je leuke verhaal en je mooie foto's!

Annelies en Niels

Wat een happening met al die kleren. En wat een grappige combinaties!
Jammer voor die knullen. Ik kan me hun teleurstelling goed voorstellen. Hopelijk krijgen ze gauw een vet coole outfit!
Het is dat je niet naast de deur zit, anders was ik even op de koffie gekomen en had wat jongenskleding meegenomen.
Volgende keer graag een selfie (videootje is misschien beter) van Juf Eva en haar pupillen(gniffel) Ik zie het helemaal voor me......
Leuk dat je af en toe ook een weekendje verlof hebt. Toe maar, de dames in een hotel.
Ik hoor het al, je komt de tijd prima door!
Jij de zomer.... en wij de prachtige gekleurde herfst!
Je moeder en ik hebben al een datum voor" de kerstboom kappen" moeten prikken. (help, wat vliegt de tijd!)
Meid, ik wens je een fijne avond en tot mails!

Dikke knuffel ,
Annelies en Niels

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active