Vrijwilligers werk in Ghana!

Mums care!

Hoi hoi,

Dankjewel voor de lieve reacties:) heel leuk om te lezen! En floor mijn maaltijd was gewoon een pasta.

Iedereen is hier zo lief en vriendelijk! Alle kindjes zijn schatjes, maar wel heel erg druk! Het zijn net aapjes, want ook al houd je ze niet vast, toch blijven ze hangen. 2 benen is ook best weinig, want daar kan je echt maar 5 kindjes op kwijt. Ze knuffelen heel erg graag, maar ik vind het ook leuk om iets met ze te doen. Ze voetballen veel en daar kon ik best goed over mee praten met de oudste jongens (dankje jeroen!).

De eerste dagen was het voor mij nog een beetje kijken wat er gedaan moest worden. Om 6 uur gaat de wekker dan wassen we de jongste kindjes. In Ghana douchen ze (gooien ze een emmer over hun hoofd) 2x per dag. Super practisch met al die kids hier... Maar 's avonds helpen we dus weer met wassen. We halen eerst water en bijna iedereen draagt de bak water op zn hoofd. Als de kindjes op school zijn, die is trouwens gewoon hier op het terrein, doen wij de afwas en wassen we de kleren. Dit doen we samen met de huismama's hier. Als ik help met het maken van het ontbijt voel ik mee een beetje een heks. de mais, suiker, zout en melk wordt in een grote ijzere pan boven op een kampvuur tot een pap gemaakt en ik moet er dan met een houte stok en beetje in roeren.

Ik weet niet of ze veel op school leren, maar ik denk dat ze het alfabet wel kennen en dat ze het tellen inmiddels ook wel onder de knie hebben! Morgen ga ik het zien, want dan heb ik mijn eerste juf Eva dag! Ik ga op maandag en woensdag op school helpen namelijk.

Op donderdag hebben Sarah en Nina mij Senya Beraku laten zien. Het dorpje hier. Het dorpje zelf is best armoedig, maar het uitzicht over de zee is echt schitterend! 50 vissersboten die we vanaf een oud kasteel bekeken. Ook hebben we ballfruit gegeten. Dat is gebakken brood en smaakt een beetje naar een olibol. Lekkker! Het is is sws goed hier, dus ik zal niet verhongeren.

Op vrijdag is de school om 2uur uit. Als ze iig school hadden. Ze hebben namelijk de hele dag gevoetbald/gevolleybald. Nina en ik zijn met de kinderen gaan kleuren. Erg leuk, maar wat een chaos. De kinderen hier tekenen namelijk heeeel erg snel. Na 2 seconden is hun tekening al klaar en komen ze een nieuw blaadje vragen. De meeste tekeningen worden voor ons gemaakt en dat zijn dan een paar hele mooie krasjes. Maar er wordt ook heel mooi getekend. Je ziet dat sommige echt genieten! De meisjes genieten ook van mijn haren. Ik heb voor deze 3 maanden dus even een vervanger gevonden voor jou evelien. De creaties zijn alleen wat minder mooi.

Deze zaterdag zijn we naar het strand gegaan. Dat is een half uurtje lopen vanaf hier. En dat was zo mooi en super fijn. Heerlijke bedjes met een matras onder een palmboom. Je kon een cocosnoot drinken die de ober vers voor je uit de palmboom sloeg. Altijd zo'n mooi gezicht een cocosnoot drinken onder een palmboom... Ik moet het alleen nog even leren drinken. Na deze leuke en zonnige dag sloeg het weer om. Het weer veranderd hier sws erg snel (na regen komt zonnenschijn en andersom klimaat heerst hier in de maand september). Het heeft erg hard geregend en de stroom was uitgevallen, dus met mn hoofdlamp en door de regen ben ik terug naar huis gerend.

Op zondag zijn Sarah, Nina en ik met Hettie (social worker hier) mee geweest naar de kerk. Dat was een grote vrolijke boel. Zingen en dansen in je allermooiste kleren. Iedereen zag er super mooi uit, inclusief hakken (snap niet hoe ze erop kunnen lopen met deze zandwegen). Ik werd heel vrolijk van de kerk.

Ook zijn we begonnen met het maken van de kapotten kleren. Tijdens het wassen van de kleren zien we veel gaten in de kleren. Ruth zei steeds Eva can you make it? En dan was het een gat van hier tot Nederland, maar we doen ons best.

De extra koffer heb ik inmiddels ook afgegeven. Daar waren ze super blij mee. De leidinggevende hier gaat het allemaal sorteren en vrijdag krijgen de kinderen de kleren! Ik heb foto's toegevoegd!

Tot kijk maar weer! Dikke knuffel X

Reacties

Reacties

Floor

Lieve Eef,
Het klinkt nog steeds zo dat je je harstikke vermaakt. Het doet me een beetje aan Zuid-Afrika denken dat al die kindjes zo blij zijn.
Toen ik die foto van dat strand zag was ik wel een beetje jaloers hoor, hier begint het namelijk richting de herfst te gaan (al schijnt nu nog even het zonnetje). Met die kokosnoot erbij zag het er wel echt uit als een plaatje uit een blaadje.
En wat leuk dat je les mag gaan geven! Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Heel veel plezier nog en tot het volgende verhaaltje xxx

Lisanne

Lieve Eva,

Zo te horen heb je het leuk daar! Leuk om je verhalen te lezen. Het strand zag er zo mooi uit, als het kon zou ik wel even langs willen komen. Veel succes morgen met je eerste les, maar ik weet zeker dat dat wel goed komt!

Liefs, Lisanne

Jana

Wat fijn dat je toch nog dat naaisetje mee hebt genomen dan zeg ;) En nog fijner dat er, door jou super goede inzet, dozen met duizend kleren zonder gaten jullie kant op komt!!

Dat stukje over die kokosnoot en dat strand maakt mij natuurlijk erg jaloers, nu ik dit lees terwijl ik eigenlijk moet studeren.

Ontzettend fijn dat je het zo naar je zin hebt eefje!!!
En die kerkdienst lijkt me GEWELDIG!!!

Dikke knuffelxxxx

Milou

Hee Ebbb,

Super leuk om dit prachtige verhaal van je te lezen! En zo te horen heb je het erg naar je zin!
De foto's zijn prachtig en geven echt een beeld van Ghana, maak ons maar jaloers haha!
Ook handig dat je door Jeroen zo veel over voetbal mee kan praten met de jongens en dat je evelien niet meer nodig hebt voor je haren????
Het kokosnoot drinken komt nog wel goed, even een paar keer meer proberen. Ik denk dat de kindjes juf Eva heel leuk gaan vinden!!

Heeeel veeel plezier nog en geniet van alles. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaaltje!

Liefssss Milow

Jeroen

Wow die foto's zien er echt heel mooi uit! Dat van de kindjes doet me aan Zuid afrika denken, ik zie het ook al helemaal voor je dat je 5 kindjes op je schoot hebt zitten. En dat strand, super mooi die palmbomen en super geel zand... jaloers!
Gelukkig is het goed van pas gekomen, al die keren dat ik voetbal keek en jij op je telefoon heel oplettend mee keek... gelukkig heb je er toch wat van meegekregen om er met de grote jongens over mee te kunnen praten. Lukte het ook om buitenspel uit te leggen? En heb je PSV een beetje goed vertegenwoordigt in Ghana?

En de kindjes boffen maar met Juff Eva!!

Dikke knuffel en kus

Loes

Hi Eva!

Wat een leuk verhaal! Je schrijft echt heerlijk net alsof ik erbij ben!
Ik zie je al liggen op een bedje op t strand onder een palmboom met een kokosnoot! Jaloers!!

Ik ga nu je foto's bekijken! Ben benieuwd!
Tot je volgend verhaal!

X Loes

ingeborg

hoi Eva,
wat een avontuur!! geeft veel voldoening om iets te kunnen betekenen voor die kinderen daar. Je zal ook wel eens schrijnende gevallen tegen komen. Geef ze maar veel aandacht en liefde. dat kan niemand ze nog afnemen.
veel succes nog
groetjes Ingeborg

berny en marion.

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat, je lijkt je plekje al gevonden te hebben.
Geniet van je tijd daar.

Lidi

He Eefje!
Heerlijk om jouw verhaal te lezen!
Je begint nu misschien al een beetje te wennen.
Wat fijn dat je mag gaan helpen op school. Geniet van alles wat je meemaakt!
Dikke knuffel, mama

Sophie B

Haaaaaaa ebbb!

Wat leuk weer een verhaaltje met foto's! Leuk om een beetje een beeld te krijgen waar je verblijft en werkt. En natuurlijk word ik een beetje jaloers van het mooie strand en uitzicht!! De kokosnoot maakt het af haha..
Super leuk dat je toch les mag gaan geven! Ben benieuwd naar juf Eva.. ze zullen zeker blij met jou zijn :)
Net zo als de kleren die je aan ze hebt gegeven! Leuk dat je de kindjes dadelijk in jou meegebrachte kleren ziet rond lopen! Ben benieuwd of ik een shirtje van mij terug zie op de foto's haha!

Veel succes deze week en vooral geniet ervan!!
Liefss sop

Denise

Leuk verhaal eefie! Hoor je het zo vertellen weer haha. Helaas is mijn telefoon gesneuveld dus de laatste snapchat die ik heb ontvangen is de jaloersmakende kokosnoot haha! (denk dat mijn telefoon dacht: denise tis goed met je, ik wil dat ook).

Denk dat je heel wat vrolijke gezichtjes tevoorschijn tovert met je avontuur daar en je leskwaliteiten ofcourse! Dus geniet lekker verder!

Liefs!

Evelien

Goedemorgen juf Eva!

Ten eerste wat een fantastisch verhaal om te lezen! Ik zie het al helemaal voor me hoe je wordt omsingeld door al die kleine scheetjes! Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je de kindjes zo´n goede hulp kan bieden. Wie weet lukt het je over een paar weken ook wel om een ton op je hoofd te dragen met een kindje op je rug!
Hahaha fijnnn dat er een evelien 2 aanwezig is die je kan voorzien van een mooie coupe (hopelijk haal je het niet meteen eruit na elk kapsel :p)
en oooh die kerk wat heerlijk om te lezen, ik krijg al helemaal een sister act idee, een groot feest met mooie kleding en leuke liedjes!

eeef geniet ervan!!

Dikke kus van mij!

p.s. kleinnnne update: het is hier 8 graden en ik doe een poging tot studeren in de ub, oftewel JALOERS.

liefde!

Niels en Annelies

Ha die Eva,

Meid wat een belevenissen allemaal! En wat leuk om je verhalen te mogen lezen. Ik zie het helemaal voor me en zo zijn we er toch een beetje bij.
Misschien dat we een keer een busje kunnen huren.... komen we een dagje langs.
Er is volgens mij zat voor je te doen.
Leuk en handig dat jij zo druk met het herstellen van kleding....Ik heb al een tas met kleding bij moeders neergezet.

Zeg, ik ga eens een jongetje uit school halen.

Dikke knuffel van ons,

Annelies en Niels

Goed oefenen met iets dragen op je hoofd, want daar moet wel een foto van komen!

Sophie m

Heeee ebb

Wederom weer een heel leuk verhaal!! Ben ook heel benieuwd hoe je het gaat vinden op school maar ik denk dat de kindjes aan je lippen zullen hangen. Het strand ziet er ook heeeerlijk uit, ik ben nog niet zo jaloers als iedereen want hier in lissabon is het ook nog 28 graden. Wel leuk he dat het in nederland dan zo lekker herfstweer wordt haha en wij kunnen maar lekker genieten van de zon! Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar hoe het eten daar is: is het lekker? Mais, zout, suiker en melk klinen nog niet als een heeele goeie combi, ballfruit en de kokosnoot daarentegen.....

Geniet lekker van komend weekend en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

xxxxx

Claudia

Heeee lieve eev,

Wat een leuk verhaal om te lezen weer.
Een hele andere wereld daar, maar volgens mij ben jij je al hartstikke goed aan t aanpassen aan het leven daar. Super knap van je. Zo leuk ook dat die kindjes zo blij met je zijn. Wat een voldoening zul je daar krijgen! Succes verder en ik kijk uit naar je volgende verhaal :)

Dikke kusss

Marie-Louise

Ha die Eva,
Net van je moeder de gegevens ontvangen en woh, wat ben je een bofkont. Enthousiaste verhalen, veel kindjes die je aandacht vragen en een ervaring die ze je niet meer afnemen! Geniet ervan.
Het is al laat maar ga zeker later alles rustig eens doorlezen. Ik laat zeker nog iets van me horen.
Groetjes Marie-Louise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active