Vrijwilligers werk in Ghana!

Sponsoractie uitgaven

Hallo allemaal!

Nadat ik jullie in mijn vorige berichtje om een bijdrage had gevraagd stroomde de bijdrage binnen! Echt ongelooflijk, maar dankzij jullie heb ik 927,50 euro opgehaald! Ik ben jullie echt heel dankbaar en super trots dat jullie allemaal hebben meegeholpen! Natuurlijk schrok ik wel even, want dit hoge bedrag had ik natuurlijk nooit verwacht. Demi had ook nog eens 512 euro opgehaald, dus heel wat geld om te spenderen hier. We zijn samen een goed plan gaan opstellen over wat noodzakelijk is om aan te schaffen.

We hebben een deel van het geld al gebruikt om voor een maand (sommige producten voor 2 of 3 maanden) eten te kopen: mais, bonen, rijst, olie, zout, suiker, groenten (ui, tomaten, paprika) en zelfs wat vis. Verder hebben we emmers gekocht om de kindjes te kunnen douchen, sponsen voor de douche die we op naam gaan hangen zodat ze niet dezelfde hoeven te gebruiken ivm huidziektes die veel kindjes hebben en we hebben eetbakjes gekocht, zodat ze hun eigen bakje hebben nu ze genoeg eten hebben. Nu er weer genoeg eten is, moest er natuurlijk ook een kok worden aangenomen. Die is deze week ook begonnen met werken. Het is een schat van een vrouw en ze helpt goed mee!

Ook hebben we 7 kippen en een haan gekocht, want dit is natuurlijk een investering voor de toekomst. De eitjes kunnen de kinderen nu eten en het vlees later als ze kuikens hebben gemaakt. Eerst moesten we nog een kippenhok maken, want de kipjes moeten zich wel thuis voelen en eitjes leggen op een vaste plek. Het kippenhok hebben we zo gemaakt (laten maken) dat er straks ook schapen in kunnen. Deze zijn een stuk duurder, maar leveren veel geld op. Zo kunnen Mary en John straks ook geld gaan verdienen voor het weeshuis door kippen en schapen te verkopen.

Verder hebben we nog nagedacht over de moestuin. Dit is lastig om zomaar op te zetten. We hebben dus besloten hier nog mee te wachten, maar wel een plan te maken om maïs te gaan verbouwen. Hier heeft John namelijk al verstand van en hij heeft er ook een stuk land voor. De maïs kunnen de kinderen eten en een deel kunnen John en Mary verkopen. Demi en ik zijn er helaas te kort om dit te gaan realiseren, maar goed nieuws 22 december komt Anne (een nieuwe vrijwilliger)! Wij willen met haar bespreken of ze hierin mee kan helpen, want wij hebben het geld nu. In Januari gaan Demi en ik met Danielle afspreken. Danielle heeft Daan Foundation opgericht (kijk maar eens op facebook). Dit is een foundation speciaal voor Wuntumha en het overgebleven geld gaan we dus via Daan Foundation besteden aan salaris, eten voor de kinderen, de moestuin en andere noodzakelijke dingen. Dus geen zorgen al het geld komt op de juiste plek terecht! Had je dus nog willen doneren... Geen zorgen dat kan nog steeds:)

Als laatste hebben Demi en ik ook nog een aantal documenten moeten aanschaffen. Dit was noodzakelijk voor Daan Foundation en hierin wordt alles van het weeshuis bijgehouden. Hiervoor zijn we afgelopen woensdag naar Tamale vertrokken samen met John. We sliepen in Tamale, zodat we 's ochtends vroeg de documenten konden ophalen. Natuurlijk was de man er nog niet en moesten we later terug komen.. De zoon van John heeft ons toen de art markt laten zien. Daarna hebben we ook nog gezwommen. Toen we aankwamen bij het zwembad, lag daar een jonge man te spartelen. Pas toen de zoon van John het water insprong en de man naar de kant trok hadden wij door dat de man aan het verdrinken was. Zwemles is hier niet gebruikelijk.

Afgelopen zaterdag hebben Demi en ik alle kleding uitgedeeld die ik mee had genomen. Ze waren er heel erg blij mee! Soms wel lastig, want als je een kind een te groot shirt geeft gaf het het echt niet meer terug. Want ze passen het echt wel hoor..

Zondags zijn Demi en ik naar Bolgatanga vertrokken met het idee om daar krokodillen te aaien en daarna nog naar een markt te gaan. Na de krokodillen aaien waren we alleen zo moe dat we naar een zwembad zijn gegaan en daar de rest van de dag zijn gebleven. Dit hadden we ook wel echt nodig. We hebben even lekker bij kunnen komen aan het zwembad met frietjes en een burger..

Vandaag zijn we begonnen met het schoonmaken van de kamers. We willen zorgen dat de kamers helemaal af zijn, zodat de kindjes er snel kunnen slapen. Het is heel wat poets en timmerwerk, maar we zijn al een heel eind!

De laatste dagen hier gaan Demi en ik proberen de slaapkamers af te maken. Ook gaan we nog met Mary naar de school waar zij werkt. En als afscheidsmaaltijd willen we weer (net als bij mums care) spagetti gaan maken. Daarna hebben we nog een weekje de tijd om terug naar Accra te reizen en Mole park, de Kintampofalls en Hand in Hand te bekijken. Het komt nu wel heel dichtbij, maar ik vlieg al bijna weer naar Nederland. Heel dubbel, maar stiekem ook weer fijn om lekker naar huis te gaan.

Veel liefs en tot snel allemaal! X

Travel Active - Team VW

Wauw Eva, wat hebben jullie veel donaties gekregen! En wat een mooie spullen hebben jullie daarmee kunnen kopen zeg. Echt een investering voor de toekomst ook, goed bezig dames. Wij zijn trots op jullie! Succes nog de laatste dagen en we spreken je snel weer :)

Groetjes van het hele team hier!

Lidi

Ha Eva,
Fantastisch wat jullie aan donaties hebben gekregen en ook wat jullie er al mee hebben kunnen doen!! Ik denk dat je hiermee een hele goede start gemaakt hebt om de kinderen een beter leven te geven.
En als je geen baan kan vinden als pedagoog, kan je altijd nog organisatiedeskundige worden, of een boerderij beginnen :)!! Petje af voor jullie alletwee!
Wij beginnen natuurlijk ook al af te tellen tot je weer thuis komt.
Geniet nog van je laatste 2 weken!!
Dikke knuffel! mama

Evelien

Wauw Eva wat goed om te horen dat de donatjes al een goed plekje hebben gekregen! Fijn dat de volgende vrijwillgers hier weer op kunnen door borduren! Wat is de tijd snel gegaan zeg, geniet nog van je laatste weekjes daar en dan zien wij je weer snellll. Ben benieuwd naar alle verhalen en ervaringen, na deze super prestatie :)

Liefs van eefje

Sophie B

Waaauw wat goed wat jullie allemaal neerzetten daar! En super veel donaties.. wat goed!

Leuk om te lezen wat jullie allemaal kopen en regelen voor de kinderen daar. Ze zullen jullie daar niet snel vergeten!
Zo te lezen heb je er ook veel plezier in om het allemaal te organiseren. Heel veel succes nog met de slaapkamers en vooral ook veel plezier de laatste dagen in Accra. Het gaat snel eef! Je bent alweer bijnaaaa terug :):)

Heel veel liefs van sophie

Marie-Louise

Super goed nieuws, veel geld ontvangen, al veel uitgegeven en het is nog niet op!!?? En dan ook het stokje over kunnen dragen is natuurlijk helemaal super.
Volgens mij zijn jullie heel druk met van alles en goed te lezen kun je ook goed ontspannen bij het zwembad. Nou hier is het koud hoor maar zoals je weet hebben we feest want onz Sint is (bijna) jarig.
Geniet nog van de laatste weken en het goed om weer lekker thuis en bij je vriendje te zijn!!

Lidi

Ja Eva, op deze koude sinterklaasavond (het vriest hier), bedenk ik dat jullie eigenlijk ook een soort sinterklaas zijn voor de Ghanese kindertjes! Dat is een gedachte waar ik het weer een beetje warm van krijg.
x mama

Floor

Wauw Eva wat voel ik me trots als ik dit berichtje lees, op jou natuurlijk want wat kan je veel doen voor die kindjes. Dat wordt nog een drukke laatste week, naar gelukkig kan je dan ook nog n weekje lekker ontspannen!
X Floor

Ps. Van mama krijg ik vast weer te horen waar er een spelfout zit in m'n verhaaltje maar gelukkig merk jij die toch niet ;)