Vrijwilligers werk in Ghana!

Feest!

Hallo Allemaal!

Deze week ben ik heel wat keren vrolijk geworden van alle lachende gezichtjes! Op woensdag was Nina namelijk jarig en ze trakteerde watermeloen. Ilse, Demi en ik hadden alle kinderen ook nog een ballon gegeven. In de envelop die ik van Iris had gekregen zaten mooi ballonnen die dus meteen van pas kwamen. 'S avonds hebben we gedanst op muziek. De kindjes hier kunnen goed dansen. Echt grappig om te zien hoe ze hun heupen los gooien. Het was echt een feest, zowel voor Nina als voor de kids. Zie fotos.

In het weekend ging het feest vrolijk door. We zijn met alle kinderen van mums care naar het strand gegaan. Dit ging op zn Ghanees niet meteen goed. We hadden een busje geregeld, want lopen is te ver voor de kleintjes. Met zn 46 zaten we in een kleine trotro, maar na 100 meter stonden we al weer stil. Ja hoor, de bus was serieus kapot. Dus iedereen er weer uit helaas. Gelukkig had de chauffeur een andere trotro gebeld dus binnen een uur zat ik weer met 46 kinderen in de trotro op weg naar het strand. Ik zat met 2 kinderen op mijn schoot voorin en dan naast mij nog 4 andere kindjes. Heerlijk knus en lekker warm was dat zeg. (Je zit nog comfortabeler als je met 5e in een auto slaapt). Gelukkig hadden de kids hier totaal geen moeite mee en ik werd heel vrolijk van die witte tanden als ze lachen! Na dit dagje strand hebben Demi, Ilse, Nina en ik er op zondag nog een dagje strand achteraan geplakt! Na een heerlijke hamburger met frietjes hebben we voor elk kind een schelp gezocht, dus maandag op school heb ik met de klas armbandjes en kettingen gemaakt met de schelpen en strijkkraaltjes. Alice vond het ook heel leuk dat ik dit deed. Waarschijnlijk omdat ze dacht dat ze dan een middag vrij had, want ik heb haar niet meer in de klas gezien. De leerlingen luisterde voor de verandering een keer goed naar mij en er kwamen hele mooie armbandjes en kettingen te voorschijn. Ook heb ik ze allemaal een nieuw potlood gegeven, omdat ze hier op school met wel hele kleine potloden schreven (zie foto).

Helaas is het niet altijd feest met het basic leven hier. Ik ben me al een paar keer rot geschrokken van een muis, maar vorige week kwam Demi schreeuwend maar buiten want er zat een muis in Nina's bed! Dat was het toppunt en we besloten onmiddelijk actie te ondernemen. We hebben de kat van het weeshuis geleend en die heeft lekker bij ons gelogeerd. De volgende ochtend was minder prettig voor Nina, aangezien de kat in haar bed had gepoept. De geur houdt de muizen wel weg zullen we maar denken. Verder hebben we tijdens het eten een ritueel om minstens 1 keer per maaltijd op de stoelen te gaan staan. Dan zit er ergens een grote hagedis of soms zelfs een slang. Best schrikken voor ons, maar hier worden we soms aangekeken; wat nu weer?

Dinsdag heb ik een hele gezellige dag gehad in Accra. Ik ben Megan namelijk gaan opzoeken! Megan was hier om haar familie te bezoeken en had ook nog een dagje over voor mij. Ik ben eerst naar het huis van haar oma geweest en vanaf daar hadden we een prive taxi. Dat had de mama van Megan even heel top geregeld. Als eerste hebben we pepernoten gegeten! Jammieeee dat was lekker en vervolgens zijn we naar een art centre geweest. Vanaf daar werden we naar een mega leuke plek gebracht namelijk naar kokrobite beach met een zwembad. Na een chille middag hebben we onze dag afgesloten met pizza. Zeer geslaagd en lekker genoten. Voor ik terug kwam duurde het even want het was dinsdag en dat betekend marktdag en het was zeer druk. Gelukkig werd ik goed geholpen, not. Dus moest ik mezelf even letterlijk een trotro in duwen. In de trotro maakte iedereen zich heel druk om mij, want waar ging ik heen?? Gelukkig werd ik in Kasoa (waar ik over moest stappen) wel weer heel goed geholpen. Ik werd in de goede trotro gezet en tijdens de rit bleek dat mijn rit al betaald was. Erg vreemd aangezien ik meestal degene ben die voor andere moet betalen of veelte veel betaal, omdat ik de witte ben.

Toen Ilse en ik woensdag middag terug naar school liepen om les te gaan geven, kwamen we al allemaal kindjes van school tegen die naar huis gingen. Bleek dat de kindjes vanaf woensdagmiddag vakantie hebben. Vreemd dat mijn lerares dit niet even tegen mij had gezegd voor de pauze maar goed we besloten om een spelmiddag voor donderdag in elkaar te zetten. Vandaag hebben we in de ochtend een 5 kamp gehouden. We hadden een estafette opgebouwd en verder nog een kringspel, touwspringen en voetballen. De ochtend sloten we heel leuk af met een waterballonnen gevecht. In de middag hebben we met de vrijwilligers tomatensoep gemaakt voor alle kinderen. Dat was echt heerlijk en ik heb er ook van genoten! Bij fotos zie je de bereiding van de lekkere soep.

Wij gaan dit weekend weer een stukje reizen, namelijk naar cape three point. Jullie ook een heel fijn weekend gewenst!

Liefs Eva

Reacties

Reacties

Megan

leuk om je weer te zien Eva! En vindt t nog steeds stoer dat je helemaal van senya beraku naar Accra bent gegaan in je eentje (2uur reizeN!!). Veel plezier nog in Ghana, ik ben inmiddels alweer thuis in t koude kikkerlandje. Xx

Jana

Hartverwarmend weer je verhaal Eva, zelfs in ons koude kikkerlandje ;)
Ik zie de witte tanden van de lachende kinderen helemaal voor me, en ik vind het zo mooi dat jij dat allemaal voor ze kan doen.
Je bent al bijna op de helft van je tijd daar!!!
xxxx Jana en ook van Chiel.

Jeroen

Mooi verhaal weer! Jij hebt het in de reis naar het strand met de kindjes wel heel knus gehad, want met 5 in een auto slapen was ook al niet te doen. Leuk die 5 kamp, zullen de kinderen van genoten hebben denk. Lekker soepje btw.
Heel fijn weekend!

Kusjes

berny en marion.

Dag Eva.

Je reisverhalen zijn iedere keer weer een plezier om te lezen.
Goed dat de kinderen daar met weinig geld en veel organiseerplezier nog zo blij kunnen zijn.
Veel plezier

Berny, Marion.

Iris

Leeeeuk verhaal weer Eef. Je zal flink gegild hebben met die muizen hihi. Ook leuk van mn ballonnen!. Geniet nog daar!

XXX

Mama

Ha eefje,
Heel leuk wat jullie allemaal ondernemen. Vooral met en voor de kinderen. Je ziet ze gewoon genieten op de foto's!
Dat is echt mooi.
Ook leuk dat je Megan en haar familie hebt kunnen ontmoeten.
Je zult wel moeten wennen als je weer in Nederland bent, dan ben je weer een gewone witte muis tussen alle
anderen...
Xxmama en ook van papa natturlijk????

Marie-Louise

Wat een verhalen, genieten om te lezen. Ook dat je "witte" genoemd wordt. Zo enthousiast werken en ook leuke dingen doen met de kinderen.
Blijf genieten, de dagen vliegen voorbij denk ik.

Sophie

Oooh ik loop een beetje achter, maar wat een leuk verhaal weer!! Echt leuk om vanuit hier toch alles beetje mee te krijgen van jouw avonturen...Ben benieuwd hoe afgelopen weekend geweest was! Leuk dat de kindjes het zo naar hun zin hebben met jou en de andere vrijwilligers...lekker gezellig met met zn allen in een trotro naar het strand! Klinkt nog steeds alsof je het heel erg naar je zin hebt!! Geniet er nog maar lekker van want voor je t weet zit je weer in het koude nederland!!
Dikke kus xxxxx sop m

Remi

Terwijl we een telefoongesprek met horten en stoten proberen te voeren, lees ik weer al je verhalen door en kijk naar al de fotos. Jammer dat de internet verbinding niet goed genoeg is om nog meer fotos te uploaden.
Let goed op al je kindjes in de klas en geef ze veel te leren. Maar heb zelf ook veel plezier en ga door met veel van het land zien. Dan hebben wij ook weer veel spannende verhalen te lezen. Ik ben heeel trots op je!
Groetjes, papa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active