Vrijwilligers werk in Ghana!

Tijd om naar huis te gaan

Hoooi Allemaal,

Voor de laatste keer nog een verhaaltje van mij uit Ghana.

De vorige keer vertelde ik dat Demi en ik een grote financiële bijdrage hebben geleverd aan de reorganisatie van het Wuntumha weeshuis. Uiteindelijk hebben we de slaapzalen afgemaakt en hebben de kindjes donderdagnacht (onze laatste nacht in Wulugu) weer in het weeshuis kunnen slapen. Omdat we de kindjes een leuke laatste avond wouden bezorgen hadden we spaghetti gemaakt. De saus van echte tomaten beviel ontzettend goed en ook kreeg iedereen een flesje frisdrank! 'S avonds hebben we nog super leuk met de kindjes kunnen spelen en hebben we koekjes gegeten met zijn alle. De kindjes in het noorden wachten echt zo rustig op hun beurt voor een koekje. Heel anders als in het zuiden waar alles zo uit je handen werd gegrist haha. We hebben een hele leuke laatste dag gehad en heel fijn dat het ons gelukt is om de kindjes in het weeshuis te laten slapen, dus met een trots gevoel konden we vrijdag afscheid nemen en door met onze reis. Het begin is gezet en in Nederland zullen we verder kijken wat ze in het weeshuis nog nodig hebben.

Vrijdagochtend zijn Demi en ik vroeg vertrokken opweg naar Mole national park. Hier verbleven we tot maandag. We zijn op jeepsafari en op walksafari geweest. Allebei de keren hebben we olifanten kunnen spoten en ook nog van heel dichtbij. Demi en ik hebben allebei afgelopen zomer al meerdere safari's gedaan (demi in Tanzania en ik in Zuid Afrika). Hier hadden we de hele big 5 al gezien, maar toch bleef het super vet toen de olifant achter onze jeep aan ging lopen om ons weg te jagen. 'S avonds kwam de olifant ook nog even opbezoek bij ons huisje. Dat was ook heel bijzonder. Tijdens de walksafari moesten we af en toe ook een klein sprintje trekken, omdat de olifant onze kant op kwam. Demi vond dit, zacht uitgedrukt, niet zo chill. Ik vond het wel leuk om de olifant van zo dichtbij te kunnen bekijken en ons zelf in de bosjes te verstoppen.

Op maandag zijn we vertrokken naar hand in hand. Hand in hand is een organisatie, opgericht door Ineke Bosman (Nederlander), voor gehandicapten. De meeste gehandicapten zijn verstoten door de familie. Hand in hand was echt heel bijzonder! Het is een heel dorp met 100 gehandicapten. Alle gehandicapten zijn ontzettend lief en de caregivers geven liefde en aandacht aan ieder kind. De caregivers hier hebben ieder hun eigen groepje kinderen om voor te zorgen en de gehandicapten noemen de caregiver ook echt mama of papa. Bijzonder om te zien dat deze mensen krijgen wat ze verdienen, want het leven voor deze gehandicapten mensen is in Ghana niet altijd even makkelijk. Op dinsdag hebben Demi en ik een gewone dag in hand in hand meegedraaid. Ontzettend leuk en we hadden meteen al allerlei vriendjes gemaakt! Er heerst heel veel structuur in Hand in Hand. Er is een aparte autisten groep, een arbeid groep, summer school etc. Na rondkijken bij alle groepen besloten we aan te sluiten bij de groep met de kleintjes. Deze mochten eerst spelen (puzzelen, tekenen etc), daarna gingen we muziek maken. En vervolgens kregen ze nog een soort schoolles. 'S middags is er een zwemuurtje voor iedereen. Echt geweldig! Iedereen gaat het water in en je kunt zien dat ze echt genieten. Het was een hele bijzondere dag.

Op woensdag zijn we 's ochtends naar de kintampo watervallen geweest. Deze waren ook erg mooi en we hebben hier een gratis fishspa gekregen van de visjes die in die waterval zaten..

Uiteindelijk zijn we op donderdag avond weer terug in Accra aangekomen waar ik mijn laatste dagen doorbreng.. Heel raar om na 3 maanden mijn avontuur echt af te gaan sluiten. Doei te zeggen tegen Demi waar ik een hele fijne tijd mee heb gehad. Vandaag geniet ik nog maar van mijn laatste dagje zon, voordat ik vanavond het vliegtuig in stap. Het is ontzettend mooi geweest, maar tijd om goodbye te zeggen en ik hoop tot snel Ghana!

Dankjewel voor het volgen van mijn verhalen en voor de bijdrage die ook jullie hebben geleverd voor het weeshuis hier in Ghana. Ik zie jullie snel weer in Nederland!

Dikke knuffel

Reacties

Reacties

Loes

Hi!

Jana vertelde me van de week dat je dus al naar huis komt.. Ongelooflijk dat die 3 maanden alweer voorbij zijn!

Fijn dat je het naar je zin hebt gehad! Het was ook echt een genot om je verhalen iedere keer te lezen!

Goeie terugreis!! En tot snel! Wil al je verhalen horen!!

X Loes

floor

TOT MORGEN :) :) :) :) :) :)

Ik zal de verhaaltjes wel missen ;)

marion en berny

Hoi Eva , we zullen je verhalen gaan missen. Een goede terugreis.

Annette (moeder van Ilse)

Dank voor je leuke verhalen en een goede reis!

Papa en Mama

He Eva, Fijn dat alles zo goed is gegaan. Nou vanuit Nederland verder helpen!
Wij kijken er heeeeel erg naar uit jou morgen te kunnen knuffelen. Goede vlucht en tot snel.

Marie-Louise

Het was echt leuk om je verhalen te kunnen volgen. Wel bijzonder hoor. Ik hoop dat ik je verhalen en foto's een keertje mag komen bekijken.....neem ik wel een flesje mee!
Hopelijk goede reis gehad. en een fijne thuiskomst.

Annelies en Niels

En wanneer wij dit laatste mooie verhaal vanuit Ghana lezen, ben jij al geland in ons koude kikkerlandje. En geniet jij van een heerlijk kopje koffie bij vaders en moeders!

Super om een beetje deelgenoot te mogen zijn geweest van al jouw bijzondere belevenissen in Ghana!

Dikke knuffel,
Annelies en Niels

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active